Når vi snakker Facebook Marketing, så tager vi fat i den betalte del som forgår via Business Manager som er Facebook & Instagrams annonceplatform. Det gode ved Facebook Marketing, i forhold til andre annonceplatforme, så har Facebook en masse informationer omkring os, her taler vi alt fra, vores job, vores alder, vores interesser, hvilke sider vi kan lide, hvilke hjemmesider vi har besøgt, hvilke email adresser vores kontoer er oprette via og meget mere.
Oprettelse af målgrupper
Her skal du sørge for at du har lavet beskrivelse af din persona, så du ved præcis hvem det er du vil ramme. Er det personer i en lille by, og du kun levere til dem, eller dem der kører til din forretning, så skal du sætte demografi så den passer.
Har du igennem mange år samlet hundred/tusindvis af emails, som du aldrig har fået gjort noget ved eller som du gerne vil lave annoncering mod, så kan du også oploade dem til en målgruppe. En anden mulighed er pixel sporing på dit website, her skal du hvis du har en webshop, have sat op så de rigtige events er sat på, så man kan måle på om annonceringen giver overskud. Ved hjælp af retargeting målgruppe, som bliver lavet ud fra besøgende på dit website som Facebook pixelen gemmer på, kan du annoncere meget præcist.
Andre retargeting målgruppe, kan være dem som har besøgt din Facebook side eller din Instagram page.
Annonceringsformer på Facebook
Der er mange forskellige annonceformater, salg og katalog er for webshops. Trafik annoncer, retargeting annoncer, konverteringsannoncer, lead ads, karuseller – noget som alle kan gøre brug af som har en hjemmeside. Har du ikke en hjemmeside, så er det altså brand annoncer du skal gå med.
Et lille tip er at du skal bruge video på Facebook for at få mest for pengene.
Overvejer du at skulle i gang med Facebook annoncering og har brug for hjælp til det, så kan du kontakte Jesper Søkbæk, som er freelancer.